۱۲ نکته برای رفع مشکل اتصال به اینترنت

امنیت

با گسترش دستگاه های خانگی هوشمند، پلتفرم های گیمینگ آنلاین، و سرویس های پخش ویدئو، حفظ یک اتصال اینترنت قوی بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. اگر در هنگام بازی یا دانلود موزیک با تأخیر روبرو می شوید، احتمال دارد که این مشکل مربوط به شما باشد، و ارتباطی با شرکت ارائه دهنده اینترنت شما نداشته باشد. پیش از آنکه با شرکت اینترنت خود تماس بگیرید، بهتر است موارد زیر را که مربوط به عیب یابی اتصال اینترنت هستند، امتحان کنید.

دستگاه یا وبسایت دیگری را تست کنید

آیا فقط در یک دستگاه مشکل اتصال به اینترنت دارید یا همه دستگاه های شما دچار مشکل هستند؟ اگر ایراد فقط در یک دستگاه رخ دهد، می توانید مشکل را به راحتی برطرف کنید. مطمئن شوید که Wi-Fi دستگاه فعال است و شما با پسورد درست به SSID وصل شده اید. اگر با سیستم عامل ویندوز کار می کنید، روی آیکون شبکه در سیستم خود راست کلیک کرده و گزینه Troubleshoot Problems را انتخاب کنید. گاهی این روش به حل مشکلات احتمالی کمک می کند. تنظیمات مودم را هم چک کنید و مطمئن شوید که مودم از آدرس و دیگر تنظیمات صحیح استفاده می کند.

علاوه بر این، وبسایت دیگری را هم امتحان کنید. اگر وبسایت های دیگر به راحتی باز می شوند، ایراد از وبسایتی است که سعی دارید از آن بازدید نمایید.

دستگاه را با آنتی ویروس اسکن کنید

برخی اوقات اتصال اینترنت می تواند تحت تأثیر کدهای مخرب کامپیوتر قرار بگیرد. کامپیوتر را برای ویروس ها و بدافزارها که می توانند تأثیر زیادی روی عملکرد کلی کامپیوتر و سرعت اینترنت داشته باشند، اسکن کنید.

 

اگر سرعت اینترنت شما پایین است، به سایت هایی مثل Speedtest.net مراجعه کرده و تست سرعت را انجام دهید. سرعت کامپیوتر با واحد مگابیت در ثانیه به شما نمایش داده می شود. پس از آن به سایت شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی خود بروید، و سرویس خود را چک کنید. اگر عدد نوشته شده در سایت شبیه به عددی است که در تست سرعت به شما نشان داده شد، پس سرعت واقعی را از شرکت دریافت می کنید. اما اگر سرعت شما پایین تر بود، باید سرویس خود را ارتقاء دهید. و در صورتی که سرعت شما بطور قابل توجهی پایین باشد، باید برای رفع مشکلات احتمالی اقدام نمایید.

سرور DNS خود را دور بزنید

وقتی آدرس یک وبسایت را در مرورگر وارد می کنید، کامپیوتر با سرور DNS به دنبال آدرس IP وبسایت می گردد. بعضی اوقات ممکن است که این سرورها دچار مشکل باشند. در این صورت سعی کنید با تایپ یک آدرس IP مثل ۲۱۶٫۵۸٫۱۹۷٫۷۸ در مرورگر، سرور DNS را دور بزنید. اگر صفحه به درستی بارگیری شد، باید سرور DNS را تغییر دهید. و یا حافظه پنهان DNS را برای رفع مشکلات پاک کنید.

چراغ های چشمک زن را رمزگشایی کنید

اگر به هیچ وجه نمی توانید به اینترنت متصل شوید، نگاهی به روتر یا مودم خود بیندازید و از روشن بودن آنها مطمئن شوید. اگر بعد از اتصال به پریز برق باز هم چراغ ها خاموش هستند، شاید ایراد از آداپتور یا سیم برق باشد. ولی اگر بعضی چراغ ها روشن باشند، باید بررسی دقیق تری انجام دهید.

مثلاً اگر چراغ های مودم به جای ثابت بودن چشمک می زنند، احتمالاً مودم قادر به پیدا کردن اتصال اینترنت نیست و شاید به تماس با شرکت خدمات اینترنتی خود، و یا خرید یک مودم جدید نیاز داشته باشید. در صورتی که چراغ شبکه روتر روشن باشد اما نورهای Wi-Fi خاموش باشند، احتمالاً باید دکمه Wi-Fi را فشار دهید یا گزینه Wi-Fi را از منوی پیکربندی دوباره فعال کنید. در مجموع باید بدانید که هر چراغ، مربوط به چیست و چطور می توان آن ایراد را برطرف کرد.

چه افراد دیگری از اینترنت استفاده می کنند

این امکان وجود دارد که همه چیز به درستی کار کند، اما برنامه ای روی کامپیوتر یا شخص دیگری در خانه، همه پهنای باند را مصرف می کند. با فشار دکمه های Ctrl+Shift+Esc در ویندوز، Task Manager را باز کنید و بر روی ستون Network کلیک کنید تا مصرف شبکه را ببینید.

اگر یک برنامه خاص مقدار زیادی از پهنای باند را مصرف می کند (مثلاً در حال دانلود یک فایل حجیم باشید)، یا باید منتظر اتمام این کار باشید و یا آن را کنسل کنید. ولی اگر مورد خاصی وجود ندارد، مطمئن شوید که فرد دیگری در خانه مشغول مصرف اینترنت و انجام کارهای سنگین نیست. در غیر این صورت، شاید شخصی در همسایگی شماست که بطور پنهانی از اینترنت Wi-Fi شما استفاده می کند.

سیگنال را تقویت کنید

اگر از اینترنت Wi-Fi استفاده می کنید، احتمال بروز مشکلات مختلف و کاهش سرعت شما وجود دارد. سعی کنید کامپیوتر را با یک کابل Ethernet مستقیماً به روتر وصل کنید. اگر به این ترتیب مشکل رفع شد، سیگنال Wi-Fi شما ضعیف است. آیکون Wi-Fi را در کامپیوتر بررسی کنید: چند میله Wi-Fi را می بینید؟

اگر تعداد میله ها کم است، شاید بهتر باشد روتر را در فاصله نزدیکتری نسبت به کامپیوتر قرار دهید، و یا یک توسعه دهنده Wi-Fi خریداری نمایید. در صورتی که با وجود توسعه دهنده Wi-Fi همچنان سرعت پایینی دارید، شاید کیفیت دستگاه شما پایین باشد. سیستم مش در این زمینه به شما کمک زیادی خواهد کرد.

ولی اگر میله های Wi-Fi را بطور کامل مشاهده می کنید اما شبکه های زیادی در ساختمان شما وجود دارد، تغییر کانال یا استفاده از باند ۵ گیگاهرتز راه حل مشکل خواهد بود.

سیستم عامل خود را آپدیت کنید

سیستم عامل کامپیوتر است که مودم، روتر و دیگر سخت افزار شبکه را اجرا می کند. در قسمت مدیریت روتر خود به دنبال ابزار آپدیت سیستم عامل در بخش System بگردید و مراحل را برای نصب نسخه صحیح سیستم عامل اجرا کنید. سیستم عامل را از سایت دیگری دانلود نکنید.

 

روتر را به تنظیمات کارخانه برگردانید

اگر راه اندازی مجدد روتر فایده ای نداشت، روتر را به تنظیمات کارخانه برگردانید. در بیشتر روترها، دکمه کوچک ریست در پشت دستگاه قرار دارد. این دکمه را برای چند ثانیه نگهدارید تا زمانی که نورهای LED شروع به چشمک زدن کنند. بعد از ریست شدن می توانید وارد رابط وب شوید و تنظیمات را از ابتدا انجام دهید. فقط مراقب باشید دوباره همان تنظیماتی که باعث بروز مشکل شده اند را فعال نکنید.

از یک روتر سریعتر استفاده کنید

در صورتی که با یک روتر قدیمی ۸۰۲٫۱۱b یا ۸۰۲٫۱۱g کار می کنید و دستگاه های زیادی به اینترنت متصل کرده اید بهتر است که روتر خود را با یک مدل جدیدتر تعویض کنید. یک روتر دو بانده توصیه ما به شماست. علاوه بر این، روترهای جدید از تازه ترین فناوری ها برای ارائه سرعت و پوشش بالای Wi-Fi بهره می برند.

به سمت منبع بروید

اگر عیب یابی مودم و روتر کمکی به حل مشکل اینترنت نکرده، ممکن است ایراد از منبع اصلی باشد. اتصال ورودی خانه را بررسی کنید. مطمئن شوید که کابل اصلی آسیب ندیده است. همچنین، اتصالات اسپلیتر را هم چک کنید. باید بدانید که اسپلیترهای ارزان قیمت، می توانند قدرت سیگنال را کاهش دهند.

راه حل نهایی: با شرکت ارائه دهنده اینترنت خود تماس بگیرید

اگر همه چیز را بررسی کرده اید و هنوز مشکل شما برطرف نشده، وقت آن رسیده که با شرکت ارائه دهنده اینترنت خود تماس بگیرید. شاید ایراد از سمت آنها باشد، و یا تجهیزات اینترنتی مورد استفاده شما باید تعویض شوند. اما در صورتی که در ساعات مشخصی از روز دچار کاهش سرعت می شوید، احتمال دارد که شرکت اینترنتی قادر به مدیریت خدمات در زمان افزایش کاربران نباشد. در این حالت بهتر است که شرکت جدیدی را برای سرویس اینترنت خود انتخاب کنید.

منبع

https://www.pcmag.com/news/12-tips-to-troubleshoot-your-internet-connection

بدون دیدگاه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اینترنت
مقایسه Wi-Fi 6 با Wi-Fi 6E

Wi-Fi Alliance اخیراً با نامگذاری مجدد استانداردهای Wi-Fi، عنوان تازه ای انتخاب کرده که درک آن آسانتر است. این استاندارد جدید Wi-Fi 6E نام دارد و باید دید که این فناوری چه تفاوتی با Wi-Fi 6 دارد. از آنجا که مدت زیادی از ورود Wi-Fi 6 به دنیای تکنولوژی نمی …

شبکه
بررسی بهترین مودم ها در بازار ایران

این روزها مودم روترهای ADSL زیادی توسط سازندگان مختلف تولید شده است. در بین این همه تنوع محصول، به بررسی بهترین، مقرون به صرفه ترین و پرطرفدارترین مودم های ADSL میپردازیم و فروشگاه های معتبری را جهت ارایه این محصولات معرفی و با یکدیگر از نظر قیمت، زمان ارسال و …

تکنولوژی 5G
پوشش ۲۰۰ کیلومتری دکل های LTE شرکت تلسترا با کمک اریکسون

شرکت مخابراتی تلسترا با همکاری شرکت اریکسون یکی از قدرتمند ترین شرکت های مخابراتی پوشش دکل های LTE به ۲۰۰ کیلومتر رسانده اند. به این ترتیب با آزمایش های صورت گرفته روی استاندارد قبلی که ۱۰۰ کیلومتر را پشتیبانی می کرد این دو شرکت با همکاری یکدیگر توانستند با ارائه …